Tips voor meer tijd voor jezelf als moeder | #me-time

tijd voor jezelf als moeder

Tegenwoordig willen we (bijna) alles perfect doen: een schoon huis, goede baan, een bruisend sociaal leven, goede relatie, leuke en lieve kindertjes…..ga zo maar door..zucht..

Om hier een balans in te krijgen zou je jezelf in tien stukken moeten hakken. En dan te bedenken dat je altijd een lach op je gezicht moet hebben, omdat anderen in je omgeving straks denken dat je depressief bent. Je zal vast denken: “Oke, dit is een beetje overdreven”. Maar echt, dit heb ik in mijn omgeving veelvuldig meegemaakt.

Lees ook: 7 manieren om coöperatief gedrag bij kinderen te stimuleren

Hoe fijn zou het zijn als je meer tijd voor jezelf als moeder kunnen nemen. Uit een Amerikaans onderzoek blijkt namelijk dat het ouderschap vooral een grote druk legt op moeders. Dit komt omdat moeders over het algemeen meer verschillende dingen met hun kinderen doen dan vaders, ook dingen die minder leuk zijn.

Tips voor meer tijd voor jezelf als moeder

Leren loslaten

Hoewel jij voor je gevoel alle ballen omhoog probeert te houden, zie jij je man een boek lezen of een spelletje spelen, zonder de rommel om hem heen op te merken. Eigenlijk zou je hetzelfde willen doen en de boel de boel laten.

Doe dit dan ook! En probeer je verantwoordelijkheid daarin los te laten. Als je behoefte hebt aan ontspanning, pak een glas wijn en gooi die benen omhoog. En vraag jezelf dan niet af of de was is gedaan, of er al is stof gezogen en of de rekeningen betaald zijn. Zorg dat moment even voor jezelf. Al dat andere kan prima wachten. Dan word je de volgende ochtend maar wakker met een volle wasmand, maar het wegnemen van de zelfopgelegde druk om altijd dingen te moeten doen kan al voor veel ontspanning zorgen.

Lichamelijke en geestelijke ontspanning

Met lichamelijke en geestelijke ontspanning bedoel ik niet ‘slapen’. Het gaat hier om sporten, lieve dames! Heb je een drukke dag gehad op je werk of lopen je kinderen de hele dag aan je een hoofd te zeuren? Een half uurtje hardlopen of een andere cardio-oefening doet echt wonderen voor je geest. Het vermindert stress, verbetert je stemming en je krijgt er meer energie door. En alles is wetenschappelijk bewezen. Dus waar wacht je op!?

Leer je grenzen kennen

De meeste vrouwen onder ons hebben de neiging om door te gaan tot het einde. Want ja, er moet natuurlijk wel opgeruimd, schoongemaakt en gezorgd worden. Hoewel deze taken uiteraard gedaan moeten worden, is het ook de kunst om je grenzen hierin te herkennen en vaker ‘nee’ te zeggen. Je hebt tenslotte ook nog een man én kinderen. Zij kunnen ook prima klusjes oppakken. Op die manier geef jij wat werk uit handen, waardoor je meer tijd voor jezelf als moeder kan nemen.

 

Hoe zorg jij ervoor dat je tijd voor jezelf neemt?

Photo by Katie Emslie on Unsplash

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge