Basisschoolkind, inspiratie

Taalontwikkeling stimuleren door meer kringgesprekken in de klas

Leren communiceren is een belangrijke vaardigheid in het leven van een kind. Door middel van praten kan hij contacten met anderen opbouwen. Bovendien is communicatie belangrijk voor succes in zijn verdere schoolloopbaan.

Kringgesprekken in de klas

De taalontwikkeling stimuleren is hierbij van groot belang. Onderwijspedagoog Chiel van der Veen heeft binnen het onderwijs hier onderzoek naar gedaan. En wat blijkt: gesprekken met elkaar voeren in plaats van enkel te luisteren naar de leerkracht bevordert de taalvaardigheid van kinderen in de leeftijd van 4 tot 7 jaar. Daarbij laat Van Der Veen zien dat kringgesprekken hiervoor een goede context bieden. Ook blijkt uit het onderzoek dat kinderen die goed mondeling communiceren, minder vaak buiten de groep vallen.

Van Der Veen: “Hoewel leerkrachten en onderwijskundigen het belang erkennen van goede gesprekken in klassen en meer interactie tussen de kinderen, is hier in de praktijk weinig van terug te zien.” Ik kan me best voorstellen dat er in de praktijk weinig van terug te zien is. De taalontwikkeling stimuleren is namelijk best een uitdaging wanneer een leerkracht 32 gillende kinderen in de klas heeft zitten.

 

Training voor leerkrachten

Chiel van der Veen biedt vanuit zijn onderzoek een eenvoudige training voor leerkrachten. Deze training leert hen om kinderen in kringgesprekken meer ruimte te geven om te communiceren en op die manier hun ideeën in te brengen, te redeneren en kritisch naar elkaar te luisteren. Volgens Van Der Veen blijkt de training succesvol. Hij zegt:

“In slechts acht weken leren kinderen beter communiceren, redeneren en reageren zij in gesprekken vaker op elkaar”

(Bron: VU Amsterdam)

 

 

Wat is jouw mening over de bovenstaande uitspraak van Chiel van der Veen? Ben jij leerkracht? 

 

Bron: Goednieuws.Vlaanderen,  VakbladVroeg.nl

Photo by Cel Lisboa on Unsplash

Delen? Ja graag!
Email this to someonePin on PinterestShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

15 thoughts on “Taalontwikkeling stimuleren door meer kringgesprekken in de klas

  1. Ik ben geen leerkracht, maar lijkt me zeker een uitdaging met veel (gillende) kinderen in een klas. De training lijkt me wel interessant voor leerkrachten.

  2. Ik ben zelf geen leerkracht, maar heb wel jaren in de kinderopvang gewerkt. Toen deden wij ook vaak een kringgesprek in de ochtend. Ik ben van mening dat dit inderdaad de taalontwikkeling stimuleert.

  3. Ik denk dat dit wel logisch is, aangezien kinderen taal oppikken van anderen! Moet zeggen dat mijn neefje van 3 echt al heel goed praat, met moeilijke woorden die hij ergens in een gesprek heeft opgepikt haha!

  4. Ik ben leerkracht en intern begeleider en ik geloof zeker in de kracht van kringgesprekken en gesprekken tussen kinderen onderling tijdens het spelen. Ook als de leerkracht met de kinderen meespeelt ontstaan hele mooie dingen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge