peuter

Samen spelen, samen delen | De ontwikkeling van het samen spelen

Spelen is een vaardigheid dat bij ieder kind op natuurlijke wijze gaat. Spelen is belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. Het heeft een positieve invloed op de motoriek, de taalontwikkeling en het denkvermogen van het kind. Daarnaast leert spel het kind zijn eigen regels en grenzen te ontdekken, in contact te komen met vriendjes en samen te spelen én te delen.

Dit laatste is nog best lastig voor jonge kinderen. Op het kinderdagverblijf waar ik werkzaam ben, zie ik dagelijks kinderen ruzie maken om hetzelfde stukje speelgoed. “Samen spelen, samen delen!” wordt er dan geroepen. Maar hoe zit dat samen spelen, samen delen nu eigenlijk? Is dit wat kinderen maar gewoon moeten doen? En weten jonge kinderen überhaupt wel wat dit inhoudt? In dit artikel vertel ik je alles over de ontwikkeling van het samen spelen, samen delen.

Egocentrisch

Kinderen onder de 3 jaar kunnen hun behoefte nog niet uitstellen en denken alleen vanuit hunzelf. Ze spelen rond deze leeftijd nog niet met elkaar maar juist naast elkaar. Dit alles heeft te maken met het egocentrisme van het kind. Deze is namelijk rond deze leeftijd nog niet ontwikkeld. Een voorbeeld: het jonge kind ziet een bal en denkt: “die wil ik!” Het is zich nog niet bewust dat een ander kind de bal vast heeft, daar is hij nog te klein voor.
Zonder verder na te denken, pakt het kind de bal uit de handen van het andere kind.

Doordat het jong kind alleen nog vanuit zichzelf denkt, heeft hij helemaal geen weet wanneer tegen hem gezegd wordt: “samen spelen, samen spelen” of “niet afpakken!” Dit is goed te merken aan het gezichtje van het jonge kind. Je krijgt vaak een vragende blik die uitstraalt: “heb je het tegen mij? Ik heb niets gedaan”.

Samen spelen, samen delen

Vanaf het 3e levensjaar ontwikkelt het inlevingsvermogen van een kind. Het begint steeds beter te begrijpen waarom een ander verdrietig is of juist blij. Tevens is dit de leeftijd waarop kinderen met elkaar gaan spelen. Ondanks dat spelen op natuurlijke wijze gaat, kunnen kinderen nog wel ondersteunt worden in het samen spelen.
Hieronder lees je een aantal tips die hieraan bijdragen:

  • Laat kinderen regelmatig met elkaar spelen.

Hoe vaker kinderen met elkaar spelen, hoe sneller ze mét elkaar leren spelen.

  • Vertel een kind wat ‘samen spelen, samen delen’ is.

Kinderen zijn heel nieuwsgierig. Probeer ze op een makkelijke manier uit te leggen wat ‘samen spelen, samen delen’ is.

  • Probeer onenigheid eerst door de kinderen zelf op te laten lossen.

Heeft een kind iets van een ander kind afgepakt? Laat hen eerst zelf hun onenigheid oplossen. Zo krijgen ze de kans om te leren hoe ze zichzelf moeten verweren. Lukt dit nog niet zo goed? Ondersteun het kind om voor zichzelf op te laten komen.

 

Heb jij zelf nog tips die kunnen bijdragen aan het ‘samen spelen, samen delen’? 

 

Liefs Aneta

 

 

Photo by Jelleke Vanooteghem on Unsplash

Email this to someonePin on PinterestShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Delen? Ja graag!

2 thoughts on “Samen spelen, samen delen | De ontwikkeling van het samen spelen

  1. Interessant artikel. Ik ben benieuwd hoe dat straks bij mijn dochtertje op schooltje gaat. Ik heb wel een instelling dat ze niet altijd samen hoeft te spelen en te delen. Soms is ze gewoon zelf lekker aan het spelen. Dan doet ze haar eigen ding en wil ze geen kindjes erbij. Ik heb ook uitgelegd dat dan ook helemaal niet hoeft. Ze moeten ook ruimte hebben. Ik zou het ook persoonlijk niet leuk vinden als ik telkens met iedereen iets moet doen..

    1. Dat klopt helemaal wat je zegt. Kinderen hoeven niet altijd te delen en samen te spelen. Ik zeg ook regelmatig tegen een kind dat het andere kind niet altijd met hem wil spelen. Dan kijken ze me raar aan haha

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge