Basisschoolkind, inspiratie

Drinken mee naar school | 2 gezonde alternatieven

Een tijdje geleden heb ik een heel interessant artikel gelezen, waaruit blijkt dat kinderen pakjes drinken mee naar school nemen die nog steeds teveel suiker bevatten. Uit onderzoek van het Voedingscentrum gaat het voornamelijk over pakjes vruchten-en zuiveldranken. Volgens hen is het ten allen tijde beter om water en thee te drinken.

Als ik zo vriendelijk mag zijn om mijn mening te geven, ben ik het met het Voedingscentrum eens. Vruchten-of zuiveldrank bevat gemiddeld zo’n 200 calorieën per glas. Dat is echt heel veel, als je nagaat dat zo’n glas binnen 3 seconden leeg gedronken is. Ik zeg ook altijd: ‘je kan calorieën beter eten dan drinken’. Zo geniet je er dubbel van.

Maar om even terug te komen op de hoeveelheid suiker die een pakje drinken bevat. Wist je dat een pakje appelsap maar liefst 5 klontjes suiker bevat en een pakje vruchtendrank met zuivel 6,5 klontjes? Ik wist dat er in zulke drankjes suiker zaten, maar zoveel?!

Het goede nieuws dat ik in het artikel las was dat er momenteel op 290 basisscholen in Nederland alleen nog maar water gedronken wordt. Daarnaast doen er in totaal 910 basisscholen mee aan projecten waar gezond leven centraal staat. Wel wordt er zich binnen het onderzoek afgevraagd of de verantwoordelijkheid omtrent dit onderwerp bij de scholen ligt of bij de ouders van het kind. Persoonlijk denk ik dat de verantwoordelijkheid bij de ouders ligt maar dat scholen een goede bijdrage kunnen leveren aan bewustwording omtrent voeding.

Drinken mee naar school | 2 gezonde alternatieven

Omdat ik het belangrijk vind om bewust om te gaan met mijn voeding, wil ik door middel van dit artikel een bijdrage leveren aan een bewuste levensstijl voor kinderen. In dit artikel deel ik 2 gezonde alternatieven als het gaat om drinken mee naar school nemen. En dan heb ik het niet over water….

 

Thee van Pickwick

Op het kinderdagverblijf waar ik werkzaam ben, wordt er drie soorten smaakjes thee geserveerd die je op de onderstaande foto kunt zien. Deze thee van is cafeïne vrij en is 100% natuurlijk (nonspon).
In de ochtend koken we water en schenken we het in een kan. Daar gaan twee zakjes Pickwick thee in en laten we het afkoelen in de koelkast. De kinderen vinden het heerlijk!

 

drinken mee naar school Pickwick

Zelf ijsthee maken

Je kunt ook zelf ijsthee maken. In de zomer is dit mijn favoriete drankje. Het is overigens super makkelijk om te maken. En ik weet zeker dat kinderen er van zullen smullen. Hieronder deel ik het recept:

Wat heb je nodig:

– 750 ml heet water (gekookt)
– 100 koud water
– 2 zakjes groene thee
– Halve limoen
– 4 takjes munt
– 2 el honing (optioneel)

Hoe maak je het:

Giet het hete en koude water bij elkaar en laat de zakjes thee 4 minuten trekken. Pers de limoen uit, voeg de munt en honing toe. Laat het afkoelen in de koelkast voor een verfrissende smaak.

 

 

 

Groetjes Aneta

 

Foto: Unsplash

Email this to someonePin on PinterestShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Delen? Ja graag!

8 thoughts on “Drinken mee naar school | 2 gezonde alternatieven

  1. Super! Ik ga meteen op zoek naar de thee. Onze jongste drinkt graag water. Maar de oudste is een zoetekouw. Daarvoor heb ik dixap (met veel water) of kies ik voor sapjes zonder toegevoegde suikers die ik aanleng met water.

  2. Ik ben het helemaal met je eens. Kinderdrankjes en tussendoortjes zitten boordevol suiker. Gelukkig wordt er steeds meer aandacht aan besteed. Als het goed is, start Albert Heijn een campagne over dit onderwerp en heeft nieuwe producten voor schoolgaande kids in de schappen staan. Een boeiend onderwerp, mamapraatjes!

  3. Ik ben het helemaal met je eens hoor. Weg met die zoete troep. Op mijn groep maak ik in de ochtend thee met verse muntbladeren. Ook doe ik er framboosjes bij. Dat vinden de kinderen heerlijk in de middag, eenmaal afgekoeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge