Blog

Bewuster eten | Ik laat je zien op welke manier ik dat doe

Je kunt mij echt wakker maken voor bijna allerlei soorten gerechten. Stampotten, rijstschotel, pasta’s, maar sushi in het bijzonder. Ik word zo blij van eten en wil regelmatig wel iets nieuws uitproberen. Eind oktober 2015, toen ik in mijn ‘gezonde’ fase zat, lette ik op alles wat ik at. Fit en gezond worden, dat was mijn doel. Als ik hier nu bewust over nadenk, was dit een soort obsessie geworden. Ik keek serieus op ieder etiket voordat het mijn mond in ging. “Waar was ik in godsnaam mee bezig?” Dit wilde ik niet meer en ben langzamerhand terug gegaan naar mijn oude gewoontes. Lekker eten en niet letten op wat ik naar binnen schoof. Want sporten deed ik toch wel. Toch merkte ik dat deze gewoonte mij niet lekker zat. Lichamelijk zat ik minder lekker in mijn vel en had weer last van een opgeblazen gevoel. Toen ik zo met mijn voeding bezig was had ik daar geen last meer van. Hier moest iets aan gebeuren dacht ik. Maar wat? Mijn doel was om weer lekker in mijn fel te zitten. Zo kwam ik begin december 2016 op de blog  van Daisy een artikel tegen waar zij de Lifesum app reviewde. Dit is een app die je calorie-inname bijhoudt door middel van een teller. Nu zul je wel denken: “Gaat ze weer!” Nee, dit keer wilde ik het anders doen, echt waar. Iets met bewuster eten maar dan zonder al dat gekke obsessieve gedoe, want daar werd ik net gelukkiger van. Dus heb ik deze app uiteindelijk gedownload.

 

Lifesum app

 

Het heeft mij een goed inzicht gegeven in mijn eetpatroon.    lifesum app bewuster eten   lifesum app bewuster eten

 

Hoe werkt de app

Met deze app kun je allereerst je doel instellen. Wil je afvallen, aankomen of op gewicht blijven? Het kan allemaal. Mijn doel is om op gewicht te blijven. Ik wil mij enkel bewust laten worden wat ik zoals eet. Daarnaast is de app verdeeld in vier verschillende eetmomenten, namelijk: ontbijt, lunch, diner en snack. Als je iets gaat eten, kun je door middel van een ingebouwde barcodescanner of een zoekfunctie opzoeken welk product dit is en toevoegen aan je eetmoment. Ook is te zien hoeveel vet, suiker, eiwitten en koolhydraten een bevat. Bovendien kun je op de app ook bijhouden welke oefeningen/sport je heb gedaan die dag.

Ik ben me rot geschrokken!

De eerste keer dat ik de app in gebruik nam, heb ik mij gehouden aan de hoeveelheid voeding die ik normaal zou eten. Daarbij heb ik netjes alles afgewogen. Laat ik er wel even bij zeggen dat ik alles in mijn mond prop wat ik lekker vind. Serieus, ik ben mij rot geschrokken. Mijn lunch telde in totaal 810 calorieën (4 boterhammen met beleg). Sommigen zullen misschien wel denken: ‘Dat is toch niet veel?’ Ja, ik vind dat heel veel. Zeker als een vrouw gemiddeld 2000 calorieën per dag mag. Ik snap nu wel waarom ik last had van een opgeblazen gevoel. Mijn maaltijden waren te groot per keer. “En telt een plak gebraden gehakt echt 94 calorieën?” Dat is best veel als er twee plakken op een boterham gaan en dat keer twee boterhammen. Zo heb ik nog een paar voorbeeld.

Nu ik de app een tijdje gebruik, merk ik dat ik veel bewuster naar mijn voeding ben gaan kijken. Het heeft mij een goed inzicht gegeven in mijn eetpatroon. Voorheen lette ik niet echt op wat voor beleg er op mijn boterham zat. Nu denk ik beter na over wat ik tijdens mijn lunch ga eten. En of dat extra handje rozijnen of eetlepel hagelslag in mijn ontbijt echt nodig is. Bovendien merk ik aan mijn lijf dat het zich prettig en ontspannen voelt. Mijn opgeblazen gevoel is veel minder geworden en heb weinig last van opkomende moeheid en futloosheid na iedere maaltijd. En dat is net wat ik nodig had. Bedankt Daisy voor je tip! Mij heeft het in ieder geval geholpen met om bewuster te eten

 

Liefs Aneta

 

Email this to someonePin on PinterestShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Delen? Ja graag!

16 thoughts on “Bewuster eten | Ik laat je zien op welke manier ik dat doe

  1. Goed bezig! Ik gebruik de app van My Fitness Pall, maar die heeft dezelfde functies als deze volgens mij. Ik weet nog wel dat ik ook schrok de eerste keer dat ik mijn maaltijden invoerde. Je kunt je er lelijk op verkijken…

  2. Schrikken is dat hè, als je bij gaat houden wat je daadwerkelijk eet. Ik heb het een tijdje geleden een week bijgehouden op de ouderwetse manier (met pen + papier). Bij mij leek elke dag wel een feestdag, zoveel ongezonde dingen at ik, zonder erbij stil te staan.

  3. Ik gebruik sinds het nieuwe jaar het boekje bodieboost. Die zorgt dat je afvalt door normaal te eten. Dus ik leer dat ik gerust in de week een koek of een bakje chips mag maar dat ik niet buiten mijn boekje moet gaan. Dat ik beter geen koffie kan drinken maar groene thee. Ik mag zelfs twee bruine boterham met een plak kaas.

    1. Dat boekje ken ik nog niet. Brood kun je gewoon eten. Veel mensen denken dat het ongezond is maar dat is echt onzin. En die chips en koek mag je inderdaad gewoon eten als je je maar bewust bent van de hoeveelheid. Heel veel succes Rachel!!

  4. Vorig jaar heb ik een tijdje een app gebruikt maar ik werd er niet happy van. Ik weet nu wel ongeveer hoeveel kcal (ik let vooral op slechte koolhydraten) iets bevat. Ik moet echt veel bewegen want ik kom al aan door naar voedsel te kijken.

    Leuke blog heb jij!

  5. Handige app! Zelf hou ik het niet echt bij. Toen ik in mijn fitgirl periode zat ben ik er namelijk weleens wat te obsessief mee bezig geweest. Zo zonde want daardoor durfde ik nauwelijks meer te eten. Het enige wat ik toen at was kwark en kipfilet. Sinds ik meer plantaardig eet let ik er niet meer op en val ik af <3. Ik eet nu veel meer fruit en minder zuivel en daar voel ik me echt een stuk beter bij. Maar snap dat dit fijn is om inzicht te krijgen als je er goed mee om kan gaan 🙂

    1. Ja het klopt helemaal wat je zegt. Ik heb dus, net als jij, ook zo’n periode gekend. Gelukkig is mijn doel mij bewust te laten worden van mijn voeding en niet meer afvallen. Ja, moet je nagaan wat voeding met je doet. Echt supergoed dat je die keuze hebt gemaakt

  6. Ik ben altijd bang dat zo’n app helemaal niet precies de hoeveelheden verteld. Hoe weet zo’n app bijvoorbeeld hoeveel calorieën je binnenkrijgt als je een plakje ham binnenkrijgt? Wie weet is de plak ham groter of juist kleiner dan de app denkt. Of kun je dat allemaal instellen?

    1. Dat is een goede vraag! Alleen is het wel zo dat je in het begin (als je de app gebruikt) alles afweegt. Zo kun je zien hoeveel calorieën alles bevat. En scheelt dit nu 2 of 3 calorieën, dan is dit geen ramp. Mijn doel is om bewuster te worden van mijn voeding en niet af te vallen.

  7. Wat onwijs handig zo’n app om jezelf bewuster te worden van wat je eet! Helaas heb ik het tegenovergestelde. Ik ben zo erg bezig met calorieën en wat wel en niet gezond is dat ik dit soort apps beter kan vermijden 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge