coöperatief gedrag
Basisschoolkind,  kind,  peuter,  puber

7 manieren om coöperatief gedrag bij kinderen te stimuleren

Als moeder ken je het vast wel; kleding dat overal rond slingert behalve in de wasmand, natte handdoeken op het bed terwijl ze aan het droogrek horen te hangen of autootjes die door de hele woonkamer liggen en niet opgeruimd willen worden. Het zijn voor ons ‘simpele’ klusjes maar voor jonge kinderen en pubers  kan het een grote uitdaging zijn.

Lees ook: Omgaan met de peuterpubertijd | ‘Ik ben twee en ik zeg nee’

Het boek ‘How to talt to kids’ beschrijft 7 manieren die kinderen stimuleren om deze rommel achter hun kont op te ruimen. In dit artikel deel ik deze manieren met jou.

Het zijn technieken waar ik volledig achter sta, omdat je kinderen via deze weg leert wat de behoeften van anderen zijn (empathisch vermogen). Tevens leer je kinderen om op een respectvolle manier te communiceren. Binnen mijn werkveld pas ik deze technieken regelmatig toe. Uit ervaring kan ik je vertellen dat ze echt een succes zijn!

Wat is coöperatief gedrag?

Coöperatief gedrag heet ook wel ‘samenwerkend’ gedrag. Het gaat er hierbij om dat je jouw kind in een ‘meewerkstand’ probeert te krijgen, zonder dat we hun eigenwaarde aantasten of ze met negatieve gevoelens belasten. Hieronder beschrijf ik de 7 manieren uit het boek ‘How to talk to kids’.

7 manieren om coöperatief gedrag bij je kind te beïnvloeden

  1. Beschrijf wat je ziet of beschrijf het probleem. Wanneer jij beschrijft wat je ziet (‘de natte handdoeken liggen op het bed’) kan je kind de conclusie trekken wat er gedaan moet worden, namelijk (‘de handdoeken aan het droogrek’).
  2. Geef informatie. Als kinderen de informatie krijgen dat de natte handdoeken het bed nat maken, kunnen ze zelf bedenken wat ze moeten doen.
  3. Geef je kind een keuze. Een kind heeft vaak het gevoel dat hij altijd dingen MOET doen en nooit eens zelf mag kiezen. Door je kind een keuze te geven, creëer je het gevoel dat hij een beetje controle over zijn leven heeft. Tevens maakt dit het kind zelfverzekerder.
  4. Zeg het met één woord. Door met één woord te zeggen (de handdoeken!) kan een kind oefenen zijn eigen initiatief te nemen. Dit geldt overigens wel voor wat oudere kinderen.
  5. Omschrijf wat jij voelt. Als je jouw kind kunt uitleggen, zonder ze persoonlijk aan te vallen, da je het niet fijn vindt dat de natte handdoeken op bed liggen, zijn ze vaak bereid om te helpen.
  6. Schrijf. (‘Lieve Sanne, mijn bed is helemaal vochtig van de natte handdoeken. Waar moet ik nu slapen?’).  Kinderen vinden het leuk als ze briefjes krijgen. In de meeste gevallen zijn ze een succes!
  7. Gebruik humor. Zoals het boek tot slot beschrijft; met humor help je de weerstand bij kinderen te verminderen, in actie te komen en de sfeer goed te houden.

 

coöperatief gedrag

Koop bij bol.com

 

Dit artikel bestaat uit affiliate links (Als jij via deze link(s) iets koopt, verdien ik hiermee een klein zakcentje om deze website te bekostigen). 

Photo by Cengizhan Konuş on Unsplash

4 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge